Menu
Zamknij

Lee Big Stopper 100mm Filtr szary ND 3.0 (NDx1000)

Filtry do obiektywów

Opis

Filtr Lee Big Stopper do długiej ekspozycji

Filtr Lee Big Stopper jest produkowany z wysokiej jakości szkła. Obniża ilość światła wpadającego do obiektywu o dziesięć przysłon, zezwalając znacznie wydłużyć czas otwarcia migawki albo powiększyć otwór przysłony obiektywu. Poprzez obfite wydłużenie czasu ekspozycji użycie Big Stoppera powoduje efekt znikania/rozmycia wszystkiego co jest w ruchu, np. Ludzi, pojazdów, chmur, wodospadów, rzek czy morza.

Jak używać filtra szarego? kompozycja kadru

Umieść aparat na statywie i skomponuj kadr bez zastosowania filtra. Ustaw ostrość i przełącz auto focus (AF) na tryb manualny (M). Wykonuje się to teraz, ponieważ po założeniu filtra obraz będzie zbyt ciemny i ustawienie ostrości będzie niemożliwe.

Ekspozycja

Dobierz wybraną przez siebie przysłonę (dla długich ekspozycji korzystnie sprawdzą się wysokie wartości jak f/11 czy f/16), ISO ustawiamy jak najniższe a następnie czas niezbędny do poprawnego naświetlenia zdjęcia. Teraz należy dodać 10 działek światła (ponieważ Big Stopper przyciemnia właśnie o 10EV) do czasu naświetlania.
Do obliczenia stosownego czasu posłuży załączona podręczna tablica czasu ekspozycji. Przykładowo dla czasu 1/30 po dodaniu 10 działek światła odczytamy, iż czas naświetlania z Big Stopperem powinien wynosić 30s.
Zwróć uwagę, iż jeśli wykonujesz zdjęcie o zmroku lub świcie, słońce zmienia swoje położenie i czas naświetlania trzeba będzie adekwatnie wydłużyć albo skrócić.
Uwaga: dla przypasowania trafnego czasu ekspozycji należy modyfikować czas otwarcia migawki a nie wartość przysłony.

Wykonanie zdjęcia

Gdy już mamy ustawiony kadr, ostrość i ekspozycje możemy zamocować filtr w uchwycie. Filtr musi być umieszczony w pierwszym slocie przy przedniej ścianie holdera piankową uszczelką skierowaną do środka. To zapobiegnie przeciekowi światła bocznego i powstaniu flar. Przed wciśnięciem migawki należy także zakryć wizjer aparatu, ponieważ docierające poprzez niego światło na matryce może spowodować niechciany efekt zamglenia albo rozbłysku. Wizjer można zakryć specjalną zaślepką, taśmą czy choćby ręką, ale trzeba uważać aby w żaden sposób nie poruszyć aparatu, dlatego wykonując zdjęcie najlepiej wykorzystać wężyka spustowego.

Balans bieli

Ze względu materiał, z którego wyprodukowany jest filtr i długość ekspozycji, pewne długości fali światła będą reagować w inny sposób aniżeli normalnie, na skutek czego może powstać delikatny zafarb. Przy realizowaniu zdjęć w formacie JPG może pomóc korzystanie z automatycznego balansu bieli w aparacie, natomiast przy formacie RAW z reguły jednym kliknięciem w programie do obróbki można usunąć każde zabarwienie. Wskazane byłoby jednak wykonanie kilku testów w celu poznania się z filtrem.

Elektroniczny szum

Jeśli używasz wyjątkowo długich ekspozycji trwających kilka minut, będziesz musiał zabrać pod uwagę fakt, że szum elektroniczny wzrośnie i będzie widoczny na zdjęciu. Jeśli sprawia to problemy, większość programów do edycji fotografii posiada funkcję redukcji szumów.

Opakowanie gromadzi
  • filtr neutralny szary LEE Big Stopper 10EV (100 x 100mm)
  • pudełko aluminiowe
  • przewodnik użytkownika
  • tabelę ekspozycji (pomagającą obliczyć czas ekspozycji)

Big Stopper nadaje się do standardowego i nowego uchwytu Lee 100mm, dzięki czemu może być użytkowany dla wielu przeróżnych obiektywów i w połączeniu z innymi filtrami, np. Z połówkowymi szarymi, przy czym należy pamiętać, by był zamocowany w pierwszym slocie uchwytu.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.